Barn og unges psykiske helse er et arbeidsfelt innen musikkterapi som er i stadig utvikling. Kunnskapsbeskrivelsen nedenfor tar utgangspunkt i det som finnes av forskning og litteratur på feltet. Beskrivelsen er delt inn i arbeidsfelt og teoretiske perspektiver.
Bruk av musikkterapi forankres fra et rettighetsperspektiv i Barnekonvensjonen. Barnekonvensjonen ble vedtatt av FN i 1989 og ratifisert av Norge 8. januar i 1991. Dette betyr at Norge plikter å følge konvensjonens 54 artikler. I 2003 ble barnekonvensjonen direkte inkorporert i norske lover.
Rettighetene i barnekonvensjonen er formulert som individuelle, universelle og moralske rettigheter. Konvensjonen bygger på samme måte som menneskerettighetene på verdier som autonomi, likhet og likeverd. Barnekonvensjonen er retningsgivende for alt sosialt arbeid, herunder musikkterapi, som foretas overfor barn og ungdom i alle samfunnets institusjoner. Det er vanlig å dele artiklene i barnekonvensjonen inn i tre typer rettigheter: provision – tilførsel av nødvendige ressurser for overlevelse, protection – som angår retten til beskyttelse og participation – som gjelder barns rett til deltagelse.
- Barneombudet (1991, 20. november). Hele barnekonvensjonen.
- Krüger, V. (2020). Music therapy in child welfare – bridging provision, protection and participation, Gilsum: Barcelona publishers.
- McFerran, K. (2010). Adolescents, music and music therapy: Methods and techniques for clinicians, educators and students: Jessica Kingsley Publishers.
- McFerran, K. (2019). Adolescents and Music Therapy: Contextualized Recommendations for Research and Practice.
- McFerran, K., Derrington, P., & Saarikallio, S. (2019). Handbook of music, adolescents, and wellbeing: Oxford, Oxford University Press.
- Vaillancourt, G. (2012). Music therapy: A community approach to social justice. The Arts in Psychotherapy, 39(3), 173-178.
Arbeidsområder for musikkterapi i arbeid med barn og unge
Musikkterapeutisk arbeid med barn og unge begrunnes gjerne i teoretiske perspektiver som spenner fra individ- til samfunnsorienterte forståelsesmodeller. Innen barn og unges psykiske helse så arbeider musikkterapeuter innenfor mange ulike kontekster. Videre følger en beskrivelse av fire utvalgte kontekster: Familieterapi, fosterhjem, barnevernsinstitusjoner og skole. Disse kategoriene er representative og praksisnære for musikkterapien i Norge. Det finnes også mye forskning innen tilgrensende praksiser i Norge som er utelatt enten grunnet manglende fokus på psykisk helse eller aldersspredninger over denne beskrivelsens omfang (+23 år).
Musikkterapi i arbeid med familier
Musikkterapeuter som jobber med familier fokuserer mot relasjonen mellom barn og foreldre/foresatte. Musikkterapi er også relevant i arbeidet med å vurdere interaksjonen mellom foreldre og barn. Denne vurderingen gjøres ofte i tverrfaglige team.
Musikkterapi kan gi kunnskap om symptomer på problemområder, hvordan foreldre og barn samarbeider, foreldrenes evne til å møte sine barns behov, og hvordan kommunisere og samhandle med dem.
Begrepet tidlig intervensjon refererer til hva som er gjort tidlig i livet for å påvirke barnets utvikling. Tiltakene kan omfatte ulike pedagogiske, terapeutiske og utviklende aktiviteter, samt støttenettverk av en offentlig og personlig karakter.
Litteraturen understreker viktigheten av å påvirke utviklingsløpet av utsatte barn med systematiske tiltak så tidlig som mulig.
- Fairchild, R., & Sheridan, J. (2018). Strengthening Bonds between Children, Young People, and their Families after Family Violence. Voices: A World Forum for Music Therapy, 18(4), 1-13.
- Fansler, V. (2018). Musical assessment of child perceptions in changing family situations. Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
- Jacobsen, S. L., & McKinney, C. H. (2015). A music therapy tool for assessing parent–child interaction in cases of emotional neglect. Journal of Child and Family Studies, 24(7), 2164-2173.
- Jacobsen, S. L., & Thompson, G. (2017). Music Therapy with Families : Therapeutic Approaches and Theoretical Perspectives. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Jacobsen, S. L. (2019). Musikterapi i udredning og behandling af udsatte børn og familier. Tidsskriftet Norges Barnevern, 96(1-02), 56-68.
- Mitchell, E. (2017). Music therapy for the child or the family? The flexible and varied role of the music therapist within the home setting. British journal of music therapy. 31(1), 39-42.
- Oldfield, A. (2017). The first ‘themed’ British journal of music therapy: An introduction to music therapy with families. British journal of music therapy. 31(1), 5-11.
- Pasiali, V. (2012a). Resilience, music therapy, and human adaptation: Nurturing young children and families. Nordic journal of music therapy, 21(1), 36-56.
- Pasiali, V. (2012b). Supporting parent-child interactions: Music therapy as an intervention for promoting mutually responsive orientation. Journal of music therapy, 49(3), 303-334.
- Yang, Y.-H. (2016). Parents and young children with disabilities: The effects of a home-based music therapy program on parent-child interactions. Journal of music therapy, 53(1), 27-54.
Musikkterapi i arbeid med fosterhjem
Et fosterhjem er et privat hjem som tar vare på barn som ikke kan bo hos foreldrene sine. Fosterforeldre samarbeider med barneverntjenesten i kommunen, og i de fleste tilfellene med barnets familie, om barnets behov og barnets fremtid.
Musikkterapeuter som arbeider innenfor dette feltet har en viktig oppgave i å finne metoder som kan være med på å skape sammenhenger i overganger mellom boliger, tiltak, skole og biologisk familie. Musikkterapi anvendt i fosterhjem kan bidra til å skape nettverk og bearbeide relasjonsbrudd.
Musikkterapien kan være en arena der man kan arbeide med ferdigheter i kommunikasjon og gjøre ungdommer bedre rustet for å tilpasse seg og for å gå inn i nye relasjoner. Et viktig poeng er at man bør samarbeide med saksbehandler og fosterfamilie for å sikre en generalisering av disse ferdighetene.
Aktuelle tilnærminger for barn og unge i fosterhjem kan være improvisasjon, sangskriving, musikklytting og musikkopptak.
- Layman, D., Hussey, D., & Laing, S. (2002). Foster care trends in the United States: Ramifications for music therapists. Music therapy perspectives, 20(1), 38–46.
- Austin, D. (2007). Lifesongs: music therapy with adolescents in foster care. I Camillieri, V (Red), Healing the Inner City Child: Creative Arts Therapy with At-risk Youth (s. 92-103). London, Jessica Kingsley Publishers.
- Mandal, A. B., & Bergset, L. J. (2016). Musikkterapi for å skape samanheng i fosterbarn sine nettverk. I I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern (s. 143-156). Oslo, NMH-publikasjoner.
- Stuart, K. (2018). Musical ripples and reflections: the story of Charlie, his music and his new foster family. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
- Zanders, M. L. (2012). The musical and personal biographies of adolescents with foster care experience. I Collected Work: Qualitative inquiries in music therapy. VII, (s. 71-109). Gilsum, Barcelona Publishers.
- Zanders, M. L. (2015). Music Therapy Practices and Processes with Foster-Care Youth: Formulating an Approach to Clinical Work. Music Therapy Perspectives, 33(2), 97-107.
- Zanders, M. L., Midach, M., Waldmeier, L., & Barros, B. (2018). A reflexive music therapy clinical introspection in working with foster care youth. Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
Musikkterapi i arbeid med barneverninstitusjoner
Barneverninstitusjonene i Norge drives av det offentlige (Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) og kommunene), ideelle organisasjoner og andre private aktører. Bufetat har etter barnevernloven ansvaret for etablering og drift av barneverninstitusjoner, og godkjenning av private og kommunale barneverninstitusjoner. Det finnes ulike type institusjoner i Norge og de fleste er rettet mot ungdom. Barn som er under 12 år blir som regel plassert i fosterhjem. Når ungdommene bor på barnevernsinstitusjonen deltar de i dagliglivet på institusjonen, går på vanlig skole og deltar på fritidsaktiviteter. De aller fleste har kontakt og samvær med egen familie.
Musikkterapi kan utgjøre en kontekst for ferdighetstrening og kompetanseutvikling som handler om å lære seg nødvendige «lifeskills». Dette er viktig fordi barn og unge som bor på barnevernsinstitusjon flytter for seg selv mye tidligere i livet enn ungdom som bor hjemme hos mor og/eller far.
Det å flytte for seg selv krever også kompetanse til å mestre relasjoner i forhold til relevante instanser og personer, som for eksempel samboer, huseier, arbeidsgiver, utdanningsinstitusjoner eller arbeidskontor. På den praktiske siden handler det blant annet om å kunne balansere et personlig budsjett og beherske aktiviteter som å lage mat, vaske klær og holde boligen i orden.
- Krüger, V., & Stige, B. (2015). Between rights and realities–music as a structuring resource in child welfare everyday life: a qualitative study. Nordic journal of music therapy, 24(2), 99-122.
- Krüger, V., Bolstad, N., & Stige, B. (2016). Hvorfor og hvordan utvikle musikkterapi i barnevernet? – Om tjenesteutvikling og forskning som samspillende sosiale praksiser. Tidsskriftet Norges Barnevern, 93(3-04), 322-338.
- Krüger, V., Nordanger, D. Ø., & Stige, B. (2018). Music therapy: Building bridges between a participatory approach and trauma-informed care in a child welfare setting. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy. Hentet fra:
- Krüger, V. (2019). Music as a structuring resource in identity formation processes by adolescents engaging in music therapy – a case study from a Norwegian child welfare setting. I McFerran, K., Derrington, P. & Saarikallio, S., (Red), Handbook of Music, Adolescents, and Wellbeing. (s. 127-138).
- Nebelung, I., & Stensæth, K. (2018). Humanistic music therapy in the child welfare: Reflections on the label ‘humanistic music therapy’ and its correlation with the visions of the leaders of a new child welfare institution for adolescents. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
- Wilhelmsen, C., & Fuhr, G. (2018). Reflections on practice: Three examples of relational music therapy practice with adolescents in child welfare services. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
- Fouché, S., & Stevens, M. (2018). Co-creating spaces for resilience to flourish: A community music therapy project in Cape Town, South Africa. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy, 18(4).
Musikkterapi i arbeid med skole
Musikkterapi brukes innenfor skolen for å møte barn og unges behov for tilpasset opplæring. Musikkterapi i skolen bør gjøres på en slik måte at det foreligger samarbeid mellom ulike faggrupper og etater, og ikke minst, at barn og unge gis en stemme når praksis og eventuelt forskning skal utvikles.
Det å satse på musikkterapi i skolen kan sees i sammenheng med lovverk som sier at alle barn og unge har rett til læring i spennet mellom formell, uformell og ikke-formell læring.
Det å tilrettelegge praksis som er med på å styrke barn og unges helhetlige læringsmiljø er i tråd med OECDs ideal om å utvikle sosioemosjonell læring for ”det hele mennesket”.
I skolen kan musikken brukes som en helseressurs i hverdagen når målet forebygging. Dette krever en interesse for barn og unges musikalske identitet.
- Cobbett, S. (2016). Reaching the hard to reach: quantitative and qualitative evaluation of school-based arts therapies with young people with social, emotional and behavioural difficulties. Emotional and Behavioural Difficulties, 21(4), 403-415.
- Crooke, A. (2016). Extrinsic Versus Intrinsic Benefits: Challenging Categories Used to Define the Value of Music in Schools. Voices: A World Forum for Music Therapy, 16(2).
- Felsenstein, R. (2013). From uprooting to replanting: On post-trauma group music therapy for pre-school children. Nordic Journal of Music Therapy, 22(1), 69-85.
- Kelly, K. (2011). Supporting attachments in vulnerable families through an early intervention school-based group music therapy programme. I Music therapy and parent-infant bonding, (s. 101-114). Oxford: Oxford University Press.
- Krüger, V., Risnes, T., Nilsen, C. S., & Høiseth, T. (2019). Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie. Tidsskriftet Norges Barnevern, 96(1-02), 40-55.
- Krüger, V. (2016). Musikk som ressurs for ungdommers livslange læringsbehov–et tverrfaglig eksempel fra skolen og barnevernets praksis. I: I transitt – mellom til og fra. Om musikk og deltagelse i barnevern, s. 63-80. Oslo, NMH-publikasjoner.
- Ledger, A. (2011). Extending group music therapy to families in schools: A reflection on practical and professional aspects. I: Music therapy and parent-infant bonding. (s. 127-140). Oxford: Oxford University Press.
- McFerran, K. S., Crooke, A. H. D., & Bolger, L. (2017). Promoting engagement in school through tailored music programs. International Journal of Education & the Arts, 18(3).
- Nöecker-Ribaupierre, M., & Wöelfl, A. (2010). Music to counter violence: a preventative approach for working with adolescents in schools. Nordic Journal of Music Therapy, 19(2), 151-161.
- Snow, S., & D’Amico, M. (2010). The drum circle project: A qualitative study with at-risk youth in a school setting. Canadian journal of music therapy, 16(1), 12-39.
Positive effekter av musikkterapi
Systematiske litteraturoversikter og effektstudier viser at musikkterapi kan ha en positiv innvirkning på barn og unges psykiske helse. For eksempel hjelper improvisasjonsbasert musikkterapi ungdommer med rusproblemer mot depresjonssymptomer (Albornoz, 2011); det å rappe og synge hjelper ungdommer å forbedre både søvn og emosjonell selvregulering (Uhlig, Groot, Jansen, Scherder, 2019); musikkterapi kan hjelpe pårørende å støtte egne barn i deres traumebearbeidelse (Colegrove, Havighurst, Kehoe & Jacobsen, 2018).
Effektstudiene viser at musikkterapi er virksom for barn og unge som har utfordringer med sin psykiske helse, og sosiale fungering. Studiene viser hvordan musikkterapi kan anvendes i forebyggende arbeid med barn og unge med tanke på å fremme motivasjon, utvikle sosiale relasjoner og utvikle forståelse av eget følelsesliv.
Musikkterapi reduserer:
- Angst
- Depresjon
- Konfliktatferd
Musikkterapi bedrer:
- Emosjonell selvregulering
- Tilstedeværelse
- Selvfølelse
Effektstudier
- Albornoz, Y. (2011). The effects of group improvisational music therapy on depression in adolescents and adults with substance abuse: A randomized controlled trial. Nordic Journal of Music Therapy, 20(3), 208-224.
- Colegrove, V. M., Havighurst, S. S., Kehoe, C. E., & Jacobsen, S. L. (2018). Pilot randomized controlled trial of Tuning Relationships with Music : Intervention for parents with a trauma history and their adolescent. Child abuse & neglect, 79, 259-268.
- Gold, C., Saarikallio, S., Crooke, A. H. D., & McFerran, K. S. (2017). Group Music Therapy as a Preventive Intervention for Young People at Risk: Cluster-Randomized Trial. Journal of music therapy, 54(2), 133-160.
- Jacobsen, S. L., McKinney, C. H., & Holck, U. (2014). Effects of a dyadic music therapy intervention on parent-child interaction, parent stress, and parent-child relationship in families with emotionally neglected children: A randomized controlled trial. Journal of music therapy, 51(4), 310-332.
- Porter, S., McConnell, T., McLaughlin, K., Lynn, F., Cardwell, C., Braiden, H. J., & Rogan, S. (2017). Music therapy for children and adolescents with behavioural and emotional problems: a randomised controlled trial. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(5), 586-594.
- Uhlig, S., Groot, J., Jansen, E., & Scherder, E. (2019). Rap & Sing music therapy and sleep in adolescents: A single-blind cluster randomized controlled trial. Nordic journal of music therapy, 28(1), 60-70.
- Uhlig, S., Jansen, E., & Scherder, E. (2018). ‘Being a bully isn’t very cool…’: Rap & Sing Music Therapy for enhanced emotional self-regulation in an adolescent school setting—A randomized controlled trial. Psychology of music, 46(4), 568-587.
Systematiske oversikter
- Geipel, J., Koenig, J., Hillecke, T. K., Resch, F., & Kaess, M. (2018). Music-based interventions to reduce internalizing symptoms in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of affective disorders, 225, 647-656.
- Gold C., Saarikallio S.H., McFerran K. (2018). Music Therapy. I Levesque R.J.R. (eds) Encyclopedia of Adolescence. Springer, Cham.
- Gold, C., Voracek, M., & Wigram, T. (2004). Effects of music therapy for children and adolescents with psychopathology: a meta‐analysis. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 45(6), 1054-1063.
- Gitman, K. (2010). The effects of music therapy on children and adolescents with mental or medical illness: A meta-analysis: State University of New York at Buffalo.
- McFerran, K. S., Garrido, S., & Saarikallio, S. (2016). A critical interpretive synthesis of the literature linking music and adolescent mental health. Youth & Society, 48(4), 521-538.
Brukererfaringer
Forskning på barn og ungdommers erfaringer med musikkterapi viser at disse opplever dette som et godt og viktig tilbud. De opplever at musikken kan være med å skape en trygghet, gi mestringsfølelse og være et godt redskap for å knytte relasjoner. Mange forteller også at man gjennom musikkterapi kan få hjelp til å prosessere komplekse emosjoner, delta i jevnalderfellesskaper og bygge sosiale nettverk.
- Beckmann, H. B. (2013). Music, adolescents and health: Narratives about how young people use music as a health resource in daily life. I Musical life stories : narratives on health musicking, (s. 95-116). Oslo, NMH-publikasjoner.
- Krüger, V., Strandbu, A., & Stige, B. (2014). Musikkterapi som ettervernstiltak i barnevernet – deltakelse og jevnalderfellesskap. Tidsskriftet Norges Barnevern, 91(2-03), 79-93.
- Krüger, V., & Stige, B. (2015). Between rights and realities–music as a structuring resource in child welfare everyday life: a qualitative study. Nordic journal of music therapy, 24(2), 99-122.
- Krüger, V., Bolstad, N., & Stige, B. (2016). Hvorfor og hvordan utvikle musikkterapi i barnevernet? – Om tjenesteutvikling og forskning som samspillende sosiale praksiser. Tidsskriftet Norges Barnevern, 93(3-04), 322-338.
- Krüger, V., Nordanger, D. Ø., & Stige, B. (2018). Music therapy: Building bridges between a participatory approach and trauma-informed care in a child welfare setting. Collected Work: Voices: A world forum for music therapy.
- Laiho, S. (2004). The psychological functions of music in adolescence. Nordic Journal of music therapy, 13(1), 47-63.
- North, A. C., Hargreaves, D. J., & O’Neill, S. A. (2000). The importance of music to adolescents. British Journal of Educational Psychology, 70(2), 255-272.
- Saarikallio, S., & Erkkilä, J. (2007). The role of music in adolescents’ mood regulation. Psychology of music, 35(1), 88-109.
Psykisk helsearbeid med barn og unge i de norske musikkterapiutdanningene
Musikkterapi er en profesjonsutdanning på masternivå. Musikkterapeuter får gjennom utdanningen øvelse i å bruke musikk som et kommunikasjons- og relasjonsverktøy, basert på en musikalsk, relasjonell, terapeutisk og akademisk kompetanse.
Den femårige musikkterapiutdanningen inkluderer musikkemner, teoretiske emner fra psykologi og medisin, musikkterapeutiske praksisemner og teori, samt forskingsmetode, profesjonskunnskap og etikk. I dette inngår teori og praksis knyttet til musikkterapi innenfor arbeid med barn og unge.
Gjennom studiet utvikler musikkterapistudentene breddekompetanse og fleksibilitet i å bruke musikk i ulike helsekontekster. En kvalifisert musikkterapeut møter den enkelte klient utfra klientens musikalske forutsetninger. Dette innebærer forståelse om og fleksibilitet rundt klientens musikalske identitet og god kjennskap til ulike musikalske sjangere.
Musikkterapiutdanningene i Norge
- 5-årig integrert mastergradsstudium i musikkterapi: Griegakademiet – Institutt for musikk, Universitetet i Bergen
- d.-utdanning, Grieg Research School in Interdisciplinary Music Studies
- 2-årige mastergradsstudiet i musikkterapi, Norges musikkhøgskole (forutsetter relevant bachelorgrad)
- d.-utdanning ved Norges musikkhøgskole
Aktuell forskning ved GAMUT
- LongSTEP – Musikkterapi for premature barn og deres foreldre: Internasjonal klinisk studie
- Mot et selvstendig liv i felleskap: en kvalitativ studie av musikkterapeutisk praksis i fasen av ettervern innen barnevernet
- Musikkterapi med barn på sykehus i psykisk helsevern
- Music therapy with refugee children in a Norwegian primary school: An explorative study
- Co-musicking with nevrodiverse families
Forskere ved GAMUT innen barn og unge, psykisk helse
- Guro Parr Klyve
- Kaja Elise Enge
- Viggo Krüger
- Karin Mössler
- Maren Metell
- Christian Gold
- Tora Söderström Gaden
- Claire Ghetti
- Annette Brenner
- Jörg Assmus
- Brynjulf Stige
Supplerende informasjon
Kunnskapsklyngen POLYFON arbeider for at musikkterapi skal bli tilgjengelig for de som ønsker og trenger det.
Universitetet i Bergen, ved Griegakademiet, koordinerer kunnskapsklyngen, som binder praksis og akademia sammen og omfatter ulike kommuner, helseforetak, forsknings- og kompetansemiljø. POLYFON har etablert en egen arbeidsgruppe for musikkterapi og barn og unges oppvekst.
For informasjon om POLYFON, om bulletengen «POLYFON-nytt», årsmeldinger m.m., se her. For daglege informasjonsdrypp på Facebook, se her.
Utvalgte medieoppslag om musikkterapi og barn og unges psykiske helse
- 2019 Hver øving var som en bursdag
- 2017 Systematisk bruk av musikk er en lite utnyttet ressurs i skolens pedagogiske prosjekt
- 2016 Ungdomsskoler arrangerer festival i Loddefjord
- 2016 Musikk: ein ressurs for barn og unge i barnevernet?
- 2015 Intervju med medlemmer av Kom Nærmere, nrk.no
- 2015 Kronikk skrevet av Viggo Krüger og Astrid Strandbu, Bergens Tidende
- 2014 Bergens Tidende. Innslag om revygruppen Kom Nærmere
- 2012 Intervju og innslag med medlemmer fra Kom nærmere, NRK 1 TV, Lørdagsrevyen
Oversikten er skrevet av David Hope Solberg, Eirik Sæle og Viggo Krüger.